сряда, 24 декември 2014 г.

Коледен Щолен

Тази година реших да изпробвам традиционният немски Коледен Щолен.  Рецептата извадих от книжката за хлебопекарната и дори реших да замеся тестото там, а после само да го пека! Нооо може би защото не ми се месеше ли или защото има нещо объркано или пък с хлебопекарната още не се разбираме, тестото изобщо не ми се омеси и после трябваше да си го премесвам на ръка! В крайна сметка, след като го замесих аз, изчаках го малко да почине и да втаса, оформих си 4 мини щолена и ги сложих да се пекат, втасаха добре в тавата и в крайна сметка се получи :)

Ето и рецептата по-която работих:
125гр. прясно мляко
125гр. краве масло разтопено
1 яйце
100 гр. захар
около 500 гр. брашно
2п. суха мая или 1/2 п. жива мая
настъргана кора на 2 портокала
настъргана кора на 1 лимон
100гр. стафиди
50гр. сушени кайсии
3с.л. коняк (оригинала е с ром)
1 щип. сол
1щип. канела



Принципа е всички тези продукти да се сложат в хлебопекарната, да се омесят и да втасат! Но както вече споменах при мен не се получи и омесих всичко на ръка. Предварително се накисват сушените плодове в коняка и аз сипах и малко сок от изцеден портокал. При месенето ми се наложи да добавя малко брашно, за да ми се получи хубаво и меко тесто.
Тестото разделих на 4 топки и от всяка оформих кръг, който се прегъва до половината, все едно завивате бебче. Това е символа на този Коледен хляб, повития в пелени Христос.
Всяко така оформено хлебче, оградих с фолио, за да не се разстеле настрани, при печенето, а да се надигне нагоре.
Пече се на 180 градуса, предварително загрята фурна около 1 час. По средата на печенето аз завих с фолио, защото не исках да ми стане много тъмен или да изгори.
Още горещи се намазват с краве масло и се поръсват с пудра захар. След като изстинат отново се поръсват обилно с пудра захар да побелеят!


Много ароматен и много вкусен :)



Щолени 2021 


Тази година си ги омесих на ръка и използвах жива мая, като оставих сушените плодове да добавя след втасването на тестото.
Сушените плодове, които съм използвала са 
* червени боровинки и стафиди (накиснати в уиски)
* захаросани корички от портокали и лимони

В купа разбърквам течните съставки - яйце, разтопено масло, прясното мляко с маята вътре разтворена, захар, щипка сол, малко канела, настъргани лимонови и портокалови корички, след като разбия добре с бъркалка или вилица (не ползвам миксер), започвам да си добавям брашното на части, докато се получи меко не лепкаво тесто! 
Оставям да втаса и след това замесвам с предварително накиснатите плодове, които отцеждам добре, преди да добавя в тестото! 

След като замеся с плодовете разделям на 4 части и оформям щоленчета! Оставям да втасат още веднъж и пека на 180 градуса (без да загрявам фурната предварително). След като се изпекат се намазват с краве масло и поръсват обилно с пудра захар!




Щолени 2022


Изненада ... И тази година правя щолени :) Разбира се, никой не е изненадан, защото обожавам щолен... Но тази година реших да ги направя на малки бебенца, като топки - курабийки, но си работих по тази изпитана рецепта, която е с мая, а не с бакпулвер! Така, че са си щолени, просто приличат на курабийки :) Избрах да ги направя така, защото са за подаръци и така много по-добре ще мога да ги подредя в кутиите заедно с меденките, а не да режа парчета от големите щолени! 
Рецептата е същата - използвала съм жива мая, а плодовете са само червени боровинки, стафиди, лимонови и портокалови корички. Оформих на малки топчета, които удвояват обема си като втасат!


От тази доза ми излязоха 61 топчета 😄 Да реално е доста играчка докато ги оформиш, но пък се получиха много хубави!


А ето ги и готови, подредени на масата, като вече част от тях изчезнаха ... Момчетата ги хапваха още топли, топли...






А ако моите рецепти ви харесват последвайте

* Блога ми https://didistylee.blogspot.com/

* Страницата ми във Фейсбук https://www.facebook.com/DidiStyleFoodBlog

* Инстаграм https://www.instagram.com/dimitrova_diana_/

Ще се радвам да коментирате и споделяте рецептите, които ви харесват и разбира се, ако имате въпроси да ми ги задавате. 

Пожелавам ви хубав и вдъхновяващ ден!

Няма коментари: